T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
YOZGAT / ŞEFAATLİ - Şehit İsmail Dursun Anadolu Lisesi

AİLE REHBERLİĞİ

 

ANNE–BABA–ÇOCUK

 

ERGENLİK

Herbireyingelişim sürecinde izlediği çok sade ve değişmezbir yolvardır. Yeni doğançocuktamamenanneye bağımlıdır ve tümihtiyaçları ebeveyn tarafından karşılanır.2–3 yaşına gelen çocukçevreyisürekligözlemler ve ebeveyninin davranışlarınıtakliteder. 6–7 yaşına gelençocukokulagitmeyebaşlar ve yenibirçevre edinir,ancakhala hayatında en önemli dayanaklar anne ve babadır.11–12 yaşından itibarenbireyartıkdahaçokçevreye yönelir.Hayatınabaşkafavoriler girmeyebaşlar.

 

ERGENLiKTEARKADAŞLIK

Artıkarkadaşlar vardır,ilişkilervardır ve teknolojinin imkanlarıvardır. İştebu zaman dilimindeçocuk kısmenanne–babadan uzaklaşır ve çevreye yönelir. Onun için önemliolan şeyler yavaşyavaş değişmeye başlar.

Ergenlikdöneminde duygularkeskinve yoğun,fizikselözelliklerönemlidir, toplum içindekirol ve davranışlar sondereceönemlidir.  Arkadaşçevresioldukçadeğerlidir,karşıcinseilgivardır,karşıcinskarşısındamahcubiyetyaşamak sonderecekritikbirdurumdur.

 

ERGENLiK

Ergenlik dönemitümyönleriyle çok kaotikbir yapıdadır.Anne–babanındersçalışmayla ilgili baskısındanbunalanvebunaisyanedençocukrehberlikservisinden"benisıkın,benikontroledin"isteğindebulunabilir. Ergenlikdönemininözelliklerini anlamakgerçekten zordur.Ancakebeveynler olarakbudönemiiyi tanımakbirgörevdir.         Ergenlik döneminegiren kız ve erkeklerçevreye dahafazlaönemverirler,ancakaynı zamandakendi dışgörünüşlerinededikkat ederler. Bireyartıkyelkenleri açmışve ailelimanından yavaşve ürkekçeuzaklaşmayabaşlar.İşte bukritik durumdaebeveynkarşılıksız ve her koşuldasevgisini çocuğunagöstermeli,duygularınısaklamamalıdır.  Anne–babaolarakçocuğunuzunsizinleolanpaylaşımınımutlakaartırmayolunagitmelisiniz. Çünkü çocukdış dünyaya açılmışve bazı yanlışlar yapma ya dayanlışşeyleröğrenme ihtimalivardır. Bu noktadaannebabaçocuğapaylaşımrahatlığı vermeli, çocuk size problemleriniveyaşadıklarınıanlatabilmelidir.

 

ANNE –BABA ÇOCUKTAN NE İSTER?

Busorununcevabı aslında çokbasittir ve yıllar geçse de bucevapçokfazladeğişmez. "ne isteyeceğiztabi kiiyiliğiniistiyoruz, iyi birhayat yaşamasını istiyoruz".

Aslında bu konuylailgilitümsoru ve cevaplarbucümlelerin içinde yatıyor. Bizler dahaçokkoruyucu vekollayıcıbir aile yapısıylaçocuklarımızınkarşısına çıkıyoruzve onların istemeleri gereken veya verdiğimizeğitimle onlarınistemesi gereken şeyleri bizler yaniyetişkinler istiyoruz. Ve bazenkendi yapamadıklarımızıçocuklarımızda görmekistiyoruz.

Çocuğunuza biryaşam kurmayın, onun kendiyaşamının mimarıolmasına yardımcı olun.

 

TUTKULARIMIZ VE ÇOCUKLARIMIZ

Sonuçolarak,önemli olan, ana –babanın tutku vebeklentileri değil, çocuğunilgi ve yetenekleridir. Bu yüzdenanne vebabaöncelikle çocuklarını tanımalı veonları ilgi,yetenekve istekleridoğrultusunda yönlendirmeyeçalışmalıdır. BAZI YANLIŞLAR... Önemliolan çocuklarımızıhayata hazırlamaktır.

 

FARKLI ANNE –BABA TUTUMLARI

Farklı anne babatutumlarını birazabartılı ve esprilibir dilkullanarak ifade edelim.

 

BASKICI VE OTORİTERTUTUM

Bu tutum şekliçocuğun kendine olanözgüvenini ortadan kaldırır vekişiliğini hiçesayar. Yoğun anne–bababaskısıçocuğun dış dünyayaya çok çekingen yada çok saldırgandavranışlarsergilemesini sağlar.

 

GEVŞEK TUTUM

Çocukmerkezci aileye, genellikle orta yaşınüzerindeçocuk sahibiolan ailelerdeya daçocuğun kalabalıkyetişkinler grubu içinde yetişentekçocuk olması halinde sıklıkla rastlanan bir durumdur. Çocuk ailedeinisiyatifsahibi tek kişidir.

 

DENGESİZ VE TUTARSIZ TUTUM

Buradaki dengesizlik annebaba arasındakidavranışfarklılıkları olduğugibi, anne vebabanın gösterdiklerideğişikdavranış biçimlerideolabilir. Dengesiztutumlar çocuğunda gelişim sürecinde vesonrasında tutarsız düşünce vedavranışlar oluşturmasınısağlar.

 

KORUYUCUTUTUM

Anne–babanınaşırı koruması,çocuğa gerektiğinden fazla kontrol veözen göstermesianlamına gelir. Bununsonucuolarak çocuk,diğer kimselereaşırı bağımlı, güvensiz, duygusal kırıklıkları olanbirkişi olabilir. Bireyinotokontrolünügeliştirmemesiilerleyen yaşlarda eşine aşırı bağımlıbirkarakterolarakortayaçıkabilir.

 

İLGİSİZ VE KAYITSIZ TUTUM

İlgisizve kayıtsız tutum,anne–babanınçocuğu yalnız bırakma, görmezlikten gelme şeklinde dışlamasıdemektir. İlgisizkalan bireydeetrafındaki arkadaş çevresine,öğretmenlerine, eşyaya karşıbir saldırganlık eğilimigözlemlenir. İlgisizve kayıtsız anne–baba tutumu çocuğunsaldırganlık eğilimini güçlendirmektedir.

 

TUTUMLAR VE SONUÇLAR

Değerli veliler buraya kadar yaygın anne–baba tutumlarını çokkısacave derineinmedenküçükve basitörneklerle anlatmaya çalıştık.Buradançıkarmamız gerekenen önemli ders çocuğun düşünce ve davranışşekillerinin en önemli belirleyicisi,anne–babanınküçükyaşlardanitibaren yansıttığıdavranışbiçimleridir.

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 31.05.2018 - Güncelleme: 13.12.2023 08:20 - Görüntülenme: 948
  Beğen | 6  kişi beğendi